SELAMAT DATANG.....

Anda adalah pengunjung yang ke

Thursday, October 21, 2010

Politik khidmat mampu bantu UMNO

KUALA LUMPUR 20 Okt. - Pergerakan Puteri UMNO Perak menggesa UMNO khususnya pergerakan Puteri supaya memfokus kepada pendekatan 'politik khidmat' selepas 'politik pembangunan' dikatakan tidak lagi relevan untuk menawan hati rakyat.

Wakilnya, Rosniza Ismail berkata, pendekatan itu perlu kepada strategi prihatin terhadap masyarakat terutama dalam bidang yang menyentuh soal kesihatan.

Menurut beliau, isu-isu berkaitan kesihatan amat memberikan impak yang besar dan ia perlu didekati dengan pendekatan yang segar.

''Kalau kita membaca ruangan Mega, Utusan Malaysia hari ini, ada disiarkan isu berkenaan 70,000 kes baru kanser payu dara dan ia merupakan pembunuh utama wanita.

''Itu baru kanser dan belum lagi penyakit-penyakit lain. Justeru, menangani isu-isu kesihatan adalah satu khidmat politik yang berkesan untuk menawan hati dan menawan undi wanita muda.

''Setiap bulan, kita ada tema-tema kesihatan tertentu. Februari adalah Hari Kanser Sedunia, Mac (Hari Tibi Sedunia) dan seterusnya hingga November (Hari Diabetes Sedunia). Oleh itu, kepada UMNO khususnya Puteri UMNO, bulan-bulan bertema itu perlu didekati untuk menyerlahkan peranan kita dalam isu kesihatan,'' katanya.

Beliau yang juga Naib Ketua Puteri UMNO Perak berkata demikian ketika membahaskan ucapan dasar Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin dalam aspek kesihatan pada persidangan perwakilan pergerakan itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Rosniza berkata, selain itu, pergerakan tersebut juga perlu menjalin hubungan yang lebih akrab dengan golongan jururawat kerana rata-rata usia mereka adalah seusia ahli Puteri UMNO.

''Jangan kita lupa kepada golongan yang mempunyai kaitan rapat dengan kesihatan iaitu jururawat. Mereka perlu kita rapati,'' katanya.

Beliau seterusnya menarik perhatian perwakilan dengan permasalahan 3G iaitu gempal, gemuk dan gebu termasuk 1G iaitu gedik.

''Semua 'G' itu perlu juga ditangani dalam Puteri UMNO. Biarlah kita ada 'G' yang lain iaitu gagah dan suara gegak gempita dengan perjuangan,'' ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau turut menggesa Kementerian Kesihatan supaya memantau pengeluaran ubat-ubatan kesihatan yang tidak diluluskan seperti pil kurus dan kecantikan.

Mengenai cabaran menghadapi pilihan raya umum akan datang, beliau meminta semua ahli UMNO agar memperbaiki imej diri supaya perjuangan parti diyakini rakyat.

sumber : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1021&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_07.htm

No comments:

Post a Comment