SELAMAT DATANG.....

Anda adalah pengunjung yang ke

Sunday, July 26, 2009

PROGRAM B2R - BANTERAS RAGUT DAN ROGOL DI DATARAN MERDEKA KUALA LUMPUR

Puteri UMNO Ipoh Timor telah menghantar seramai 12 orang peserta untuk menjayakan Program B2R - Banteras Ragut & Rogol yang disempurnakan oleh YAB Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, isteri kepada YAB Perdana Menteri Malaysia. Rombongan yang bertolak pada jam 6.30 pagi telah selamat sampai ke Dataran Merdeka lebih kurang jam 8.30 pagi. Majlis dimulakan lebih kurang jam 9.15 pagi dengan sambutan ketibaan Tetamu Kehormat dan diteruskan dengan nyanyian Negaraku, Bersatu Bersetia Berkhidmat dan Lagu Puteri. Tetamu yang hadir juga turut dipersembahkan dengan sketsa pendek berkenaan kejadian ragut.

Di dalam ucapan alu-aluan oleh YB Dato' Rosnah Abdul Rashid Sirlin selaku Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia, beliau telah memaklumkan bahawa Tabung B2R turut dilancarkan bertujuan untuk membantu keluarga mangsa-mangsa ragut dan rogol. Beliau turut menggesa ahli-ahli Puteri supaya mengambil langkah berhati-hati ketika berada di luar memandangkan jenayah ragut ini tidak mengenal usia.

YAB Datin Paduka Seri Rosmah Mansor di dalam ucapan perasmiannya turut memuji usaha Puteri UMNO Malaysia yang amat prihatin dalam membantu kerajaan mengurangkan kadar jenayah di dalam negara ini. Beliau juga menyeru masyarakat agar sama-sama berganding bahu dalam usaha membanteras jenayah ragut dan rogol yang sering menjadikan wanita sebagai mangsa. Beliau seterusnya melancarkan Tabung B2R yang telah berjaya mengutip sumbangan yang agak tinggi dari para dermawan yang hadir pada majlis tersebut.

Para peserta kemudiannya dilepaskan untuk acara 'walkabout' dan Puteri Ipoh Timor telah menyertai 'walkbout' dari Dataran Merdeka ke laluan LRT dan seterusnya ke Sogo. Para peserta 'walkabout' telah ditugaskan mengedarkan risalah-risalah yang mengandungi maklumat mengenai statistik kejadian ragut dan langkah-langkah menghadapi jenayah ragut dan rogol. Pelbagai acara turut dijalankan dalam program tersebut, antaranya Pertandingan Bola Jaring, Karaoke, Demonstrasi oleh Jabatan Bomba, Persembahan Artis Jemputan, Gerai-gerai Pameran dan Jualan oleh pelbagai agensi.















Walaupun dalam keadaan cuaca yang agak panas dan berasa sedikit keletihan, tetapi ahli-ahli Puteri Ipoh berasa sangat gembira dan berpuashati kerana telah turut sama turun berjumpa dengan warga kota Kuala Lumpur dalam usaha menyampaikan maklumat untuk membanteras jenayah ragut dan rogol. Puteri Ipoh Timor akhirnya bertolak pulang ke Ipoh lebih kurang jam 4.00 petang.

No comments:

Post a Comment